Musik kan forbedre din nattesøvn

Andre
musik
s4601

Problemer med at falde i søvn kan være utrolig frustrerende. Ikke alene påvirker det en i løbet af natten; man vender og drejer sig i sengen, men intet hjælper. Det påvirker også hele den nye dag. Fra start af føles kroppen uoplagt, udmattet og der skal ikke meget til at ødelægge stemningen. Ens humør bliver påvirket, ens koncentrationsevne og overskuddet? Det er der ikke noget af.

Hvis du kan nikke genkendende til disse oplevelser, skal du ikke miste håbet. Du er nemlig ikke alene. Der er forsket meget i, hvorfor søvn kan være så svært for nogle – og hvordan det kan gøres lettere. En løsning, der har vist sig specielt gavnfuld er musik.

Giv musikken en chance

Forskning tyder på, at musik kan have en betydelig indvirkning på kvaliteten og mængden af ens nattesøvn. Først og fremmest handler det om at vurdere, hvilken slags musik der virker afslappende på en selv. Generelt er der tale om, at rolig musik med lav intensitet har en positiv indvirkning på de fleste – men det er vigtigt at mærke efter i en selv, om det nu også er den type, der virker på dig. Måske du skal forsøge dig med noget alternativt musik, du ikke før har lyttet til.

musikken

Prøv dig frem

Det er ikke sikkert, at den første musikgenre du forsøger dig med, er den rigtige. Her er det essentielt at give musikken en chance. Blot fordi du ikke kan mærke en forskel efter et par dage, er det ikke enstydigt med, at metoden ikke kan virke for dig på længere sigt. Forsøg at blive ved, og giv genren en prøveperiode på tre uger. Hvis du herefter ikke kan mærke en forbedring, er det værd at undersøge andre muligheder. Du kan bl.a. finde mere information og gode råd til en bedre nattesøvn på nettet.

Søvnkvalitet

Udover at musikken kan påvirke, at du hurtigere falder i søvn i din seng, kan den også have en positiv effekt på kvaliteten af din søvn. Om natten gennemgår de fleste mennesker tre forskellige typer søvn. Her er tale om den lette søvn, den dybe søvn og REM-søvn. Den lette søvn opstår, lige før du falder i søvn. Det er ofte her, der opstår problemer, hvis du er overbelastet eller stresset i din hverdag. Der vil komme tankemylder og det kan være umuligt at blive afslappet nok til overhoved at falde i søvn. Her kan musik være en distraheringsmetode, der fjerner dit fokus fra alle tankerne i dit hoved, til den rolige rytme. Den næste type, den dybe søvn, kan sammenlignes lidt med, hvis mennesket havde en stikkontakt, der blev slukket. Her er der altså hverken tanker eller drømme. Den tredje type søvn, REM-søvnen, har vist sig til at kunne blive bedre med brugen af musik. REM-søvn, er den slags søvn, hvor du drømmer og derigennem bearbejder hverdagens hændelser. Musik kan forårsage, at man i løbet af natten får mere REM-søvn, hvilket kan vise sig gavnlig, da man i den slags søvn får fri adgang til sine følelser.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *